معرفی دانشکده مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت

 | تاریخ ارسال: 1398/8/28 | 

اهداف و فعالیتهای آموزشی

با رشد و پیشرفت تکنولوژی و تبدیل سیستم های تولیدی و خدماتی کوچک و سنتی به کارخانجات و مؤسسات بزرگ و پیچیده، نیاز به روشهای علمی، جهت مدیریت و اداره این گونه واحدها افزایش یافت. از طرفی دیگر مقیاس تولید و خدمات آنان نیز رشد چشمگیر پیدا نمود و درنتیجه رشته‌های مهندسی سنتی به تنهایی پاسخگوی کلیه مسائل این مؤسسات نبود. برای جبران چنین کمبودی در قرن حاضر بویژه طی چند دهه اخیر، از پیوند چند رشته تخصصی رشته جدیدی تحت عنوان «مهندسی صنایع » بوجود آمده است. این رشته به گونه‌ای طراحی گردیده تا دانش آموختگان آن بتوانند در طرح، ایجاد و یا بهبود سیستمهای متشکل از انسان، مواد، تجهیزات و ماشین‌آلات، کمک مؤثری نموده و راه‌حلهای اقتصادی و فنی متناسبی را جهت حل مشکلات ارائه نمایند. با عنایت به هدفهای توسعه ملی از یکسو و رشد جمعیت کشور و محدودیت منابع، به ویژه منابع تکنولوژیکی، دانش‌آموختگان رشته مهندسی صنایع می‌توانند در این برهه از زمان نقش مؤثری در ارتقاء بهره‌وری و حل معضلات فنی و اقتصادی کشور ایفا نمایند. از این رو، این دانشکده نیز با توجه به رسالت خود و در راستای تحقق اهداف توسعه ملی
در نظر دارد با یاری خداوند متعال و انجام برنامه‌ریزیهای لازم روز به روز بر خدمات کمی و کیفی و تربیت نیروهای متخصص و متعهد غنای بیشتری بخشیده هدفهای زیر را محقق سازد:
تربیت نیروی متخصص برای صنایع و سیستمها و سازمانهای مختلف کشور
تربیت اعضاء هیئت علمی موردنیاز کشور در رشته مهندسی صنایع 
تربیت پژوهشگران موردنیاز مراکز تحقیقاتی مرتبط با مهندسی صنایع 
ارائه دوره‌های آموزشی و بازآموزی برای مدیران صنایع و سیستمها و سازمانهای مختلف
 آموزش دوره‌های کوتاه مدت تخصصی و ارائه مطالب جدید در رشته مهندسی صنایع
افزایش ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی رسمی روزانه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا
ایجاد دوره‌های جدید مرتبط با مهندسی صنایع در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با توجه به نیاز جامعه
ارائه دوره‌های خاص جهت تأمین و آموزش نیروی متخصص موردنیاز مؤسسات و سازمانهای دولتی در سطوح مختلف تحصیلی 
بازنگری برنامه‌های درسی و اعمال تغییرات مفید و لازم جهت محتوای درسها
در این راستا دانشکده اقدامات زیر را در دست اجرا دارد.
استخدام و جذب نیروی انسانی متخصص و متعهد جهت تحقق هدفهای فوق و تکمیل اعضای هیأت علمی
ارتقاء امکانات آموزشی و آزمایشگاههای تخصصی دانشکده 
بهره‌گیری از سیستم‌های مکانیزه مناسب در زمینه‌های آموزشی پژوهشی و اداری 
 تقویت و ارتقاء نیروهای کارشناسی و پشتیبانی دانشکده جهت خدمات پشتیبانی در زمینه‌های فوق
دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت با بهره‌مندی از ظرفیت علمی اساتید و بهره­ گیری از زیرساخت­های فنی مدرن، فعالیت‌های آموزشی خود را در دو بخش اصلی آموزش‌های رسمی و آموزش‌های آزاد دنبال می‌نماید:
 
 
 
خدمات آموزش رسمی
دانشکده در مقطع کارشناسی با ارائه رشته «مهندسی صنایع»، در دوره کارشناسی ارشد با ارائه شش گرایش «بهینه‌سازی سیستم‌ها»، «سیستم‌های کلان اقتصادی و اجتماعی»، «مهندسی مالی»، مهندسی لجستیک و زنجیره تامین»، «مهندسی سیستم‌های سلامت» و « مدیریت پروژه»، و در دوره دکتری با ارائه سه گرایش «لجستیک و زنجیره تامین، بهینه سازی سیستمها، سیستمهای سلامت» فعالیت می‌نماید.

خدمات آموزش آزاد
دانشکده همچنین به منظور تقویت و تکمیل دوره‌های آموزشی رسمی، با بهره ­گیری از ظرفیت‌های موجود به ارائه خدمات آموزشی آزاد در محورهای ذیل می‌پردازد:
 
  دوره ­های آموزشی میان‌مدت نظیر DBA و MBA در حوزه‌های تخصصی مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت؛
  دوره ­های آموزش تخصصی میان­مدت نظیر مدارس تابستانی و زمستانی؛
  دوره­ های آموزش تخصصی کوتاه ­مدت؛
  دوره ­های مهارت افزایی و توانمندسازی؛
  دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های بین‌المللی؛
  دوره­ های مشترک با صنایع و سازمان­ها؛
  برگزاری همایش، سمینار و کنفرانس­های تخصصی.

دوره­های آموزش تخصصی کوتاه‌مدت و میان‎مدت به‌عنوان ابزاری انعطاف­ پذیر برای نیل به این هدف و دانش­افزایی و مهارت‌افزایی انواع مخاطبان به‌صورت حضوری و آنلاین ارائه می­شود.

ظرفیت‌های آموزشی
ظرفیت‌های آموزشی
در حال حاضر بیش از ۴۷۹ نفر در مقطع کارشناسی مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت با یک گرایش به تحصیل اشتغال دارند و تاکنون بیش از ۱۹۰۰ نفر در این دوره‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند. هر ساله نزدیک به ۸۰ نفر از طریق آزمون سراسری در این رشته پذیرفته می‌شوند. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد نیز شش گرایش تحت عناوین «بهینه سازی سیستمها»، « سیستهای کلان اقتصادی و اجتماعی»، «مدیریت پروژه»، «مهندسی سیستم های مالی»، «سیستمهای سلامت» ، «لجستیک و زنجیره تامین»و سه گرایش دکترا «بهینه سازی سیستمها، سیستمهای سلامت، لجستیک و زنجیره تامین» در این دانشکده وجود دارد. 
در حال حاضر، مجموعاً بیش از ۲۱۰۰ نفر دانشجو در این دوره‌ها مشغول به تحصیل هستند و ۱۹۰۸نفر نیز تاکنون موفق به اتمام این دوره‌ها گردیده‌اند. نحوه گزینش دانشجوی رسمی در این دوره‌ها، از طریق آزمون سراسری انجام می‌پذیرد و ظرفیت پذیرش سالانه بطور متوسط ۱۰۰ نفر است. البته تعدادی دانشجوی نوبت دوم در سطح کارشناسی ارشد نیز بر طبق قوانین و آئین‌نامه‌های وزارت فرهنگ و آموزش عالی پذیرفته می‌شوند. این دانشکده دوره دکتری مهندسی صنایع را از  مهرماه ۱۳۷۳ با پذیرش ۷ نفر دانشجو آغاز نموده و تاکنون ۱۳۰  نفر به اخذ دکتری مهندسی صنایع موفق گشته‌اند. تعداد دانشجویان دکتری در حال حاضر ۹۶ نفر است.
همچنین از بهمن ماه سال ۱۳۸۶ دوره های کارشناسی ارشد مجازی دانشکده در گرایش «مدیریت سیستم و بهره‌وری» راه اندازی گردید که در ادامه در گرایش های «مهندسی سیستمهای اقتصادی اجتماعی» و «مهندسی مالی» نیز به این دوره ها افزوده شد و در حال حاضر  ۲۱۵۵ نفر دانشجو در این دوره ها فارغ التحصیل هستند. در حال حاضر دوره¬های مجازی به شیوه قبلی پیگیری نمی شود.
 
پژوهش و تحقیقات: 
امروزه یکی از عوامل مهم توسعه در دانشکده و دانشگاه استفاده از نتایج حاصل از انجام تحقیقات جهت مقابله با چالش‌ها و نیازهای موجود در مراکز صنعتی و سایر سازمان‌های اجرایی کشور است. این چالش‌ها و نیازها در سطح جامعه بسیار متنوع و در تخصص‌های مختلف هستند. لذا پژوهش‌های کاربردی دائماً در حال تحول بوده و انجام پژوهش‌های کاربردی جایگاه محوری در رشد و توسعه جامعه پیدا کرده است. بنابراین فعالیتهای پژوهشی سهم عمده­ای در شکوفایی دانشگاه داشته و دارد. 
 

اهداف و فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی

در این دانشکده علاوه بر اهداف فوق، که خود بخشی از اهداف پژوهشی را نیز شامل می‌شوند، اعضاء هیئت علمی بطور خاص در طرحهای تحقیقاتی مختلف مشارکت دارند. دراین خصوص موارد زیر قابل ذکر است:

 پروژهای تحقیقاتی

تحقیقات در ارتباط با پروژه‌ها را می‌توان به سه قسمت عمده بشرح زیر تقسیم کرد:
طرحهای تحقیقاتی مستقل دانشگاهی
پروژه‌های تحقیقات صنعتی
پروژه‌های تحصیلات تکمیلی 
 


 زمینه های تحقیقاتی
 
اهم زمینه‌های تحقیقاتی این دانشکده در دو محور اصلی مشخص می‌گردد. محور اول شامل پروژه‌های تحقیقاتی تحصیلات تکمیلی است که با توجه به کثرت این موضوعها لیست آنها در اینجا آورده نشده که در این خصوص می­توان به فهرست‌های کتابخانه‌ای مراجعه نمود. محور دوم زمینه‌های تحقیقاتی مورد علاقه هریک از اساتید است که این موارد در جدول صفحه­ی بعد، ارائه شده است.
 
امکانات آموزشی تحقیقاتی

اتاق  شورا
اتاق شورای دانشکده در طبقه پنجم در سال ۱۳۹۲ با رویکرد برگزاری جلسات شورای فراگیر و همچنین برگزاری جلسات مختلف علمی همچون  لجستیک یا دوره عالی مالی در این مکان تاسیس شد و تا حال مورد استفاده بسیاری از جلسات مهم دانشکده و دانشگاه و همچنین دورهای مختلف آزاد قرار گرفته است که در آن لوازم کاربردی مناسب در این زمینه شامل مانیتور ، تخته وایبرد الکترونیکی، ویدئوپرژکتور و.. در آن موجود است

آمفی تئاتر
آمفی تئاتر دانشکده از آمفی تئاتر های مجهز دانشگاه از لحاظ سیستم صوتی و تصویری است که در سال ۱۳۹۵ افتتاح شد. ظرفیت این سالن  ۱۷۰ نفر است که در طبقه همکف این دانشکده قرار گرفته و از خصوصیات این سالن استفاده از لوازم با کیفیت در ساخت و همچنین دسترسی آسان آن با توجه به خارج بودن از دانشگاه است.

دانشکده مهندسی صنایع توانسته است بصورت فعال در جهت تأمین و آموزش نیروهای متخصص مؤسسات مختلف در مقطع کارشناسی ارشد تلاشهائی بنمایند که منجر به عقد دهها قرارداد  با سازمانها و نهادهای مختلف گردیده است.
بازار کار فارغ التحصیلان  مهندسی صنایع:
شرکتهای تولیدی
صنعت خودرو و شرکتهای وابسته
سایر صنایع تولیدی
شرکتهای خدمات مهندسی و مدیریت 
مشاوران مدیریت و مهندسی صنایع
شرکتهای طراحی و تولید نرم افزار
مهندسین مشاور عمرانی
شرکتهای پیمانکاری عمرانی
 موسسات مالی 
بانکها و شرکتهای بیمه 
شرکتهای سرمایه گذاری
شرکتهای کارگزاری
بورس اوراق بهادار
 
 
ارتباط مستمر دانشکده با صنایع مختلف از جمله برگزاری دوره های مشترک، ارسال پایان نامه مرتبط و بازدید های مختلف دانشجویی باعث ارتباطات موثر با دانشکده شده است

 

 


دفعات مشاهده: 9698 بار   |   دفعات چاپ: 261 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر